Artikel 2 van 93

Fabrikantendag

Deventer, 25 maart 2024

Op 25 maart hebben we weer een Fabrikantendag gehouden. Het centrale thema dit jaar was de vakkennis bij de meubelverkopers. Hoe kunnen we als industrie zorgen voor gedegen productkennis?

De dag werd geopend door Marieke van den Berg van LABEL Van den Berg. De passie van Marieke was voelbaar en tastbaar door vele voorbeelden uit de praktijk. Tastbaar waren huiden van onder andere Yak leder. Voelbaar de liefde van Marieke voor het natuurproduct leder.  Geweldig om te kunnen zien hoe zo'n hele huid er uitziet en wat klimaat en leefomstandigheden voor invloed hebben. Nog meer respect voor het vakmanschap van LABEL om daaruit prachtige meubelen te maken. Deze kennis wordt van generatie op generatie overgedragen. Jasper en Marieke zijn inmiddels de derde generatie.

Ewald Bouma van A.W. Leder volgde met een gloedvol betoog over de duurzaamheid van echt leder. Hoe maak je van een restproduct van de vleesindustrie iets moois. Een verhaal van vroeger bleef hangen. Je kon toen vlakbij de looierij aan het water in de rivier zien welke kleur er die dag werd gemaakt. Let wel, we spreken over meer dan 40 jaar geleden. Tegenwoordig is het water dat door een looierij geloosd wordt vaak schoner dan wat ze ingenomen hebben. Na zijn betoog werd een quiz gespeeld. En dan kom je weer bij het thema van de dag. Hoe krijgen we deze kennis bij de verkopers?

Bas Proper van LCK Nederland sloot aan met een overzicht van alle trainingen en cursussen die we aanbieden. Dat zijn er nogal wat. Ook hier weer het belang van volledige en juiste informatie naar de verkopers in de winkel. Die daarmee de consument goed kunnen informeren en adviseren. Ook in dit onderdeel zat een quiz. De vragen soms lastig, soms overduidelijk en niet op iedere vraag is een eenduidig antwoord te geven. In andere woorden, precies waar je in de praktijk ook tegenaanloopt. Er is niet altijd één juist antwoord. 

Dirk Grit van de POS service group nam iedereen mee in een bondige uitleg van het Service Plus Plan. De consument wordt 7 jaar ontzorgd, dat is het Service Plan aan de buitenkant. Aan de achterkant zit er veel meer achter. Openheid en transparantie naar de consument, de winkelier én de fabrikant. Statistieken zijn beschikbaar, afspraken kunnen worden ingezien en samen met LCK Nederland is er een perfecte ondersteuning voor alle partijen.

Na de lunch kwam een volgend thema aan bod. Probleemstoffen. Eigenlijk meer: hoe voorkom je probleemstoffen. Volgens de definitie van LCK Nederland hebben stoffen die niet nat reinigbaar zijn niets te zoeken op meubels. Dit is ter bescherming van de consument. De consument heeft immers niet om zo'n onpraktische stof gevraagd, op een meubel wordt namelijk geleefd. Het laboratorium van LCK Nederland filtert deze stoffen eruit. De oplossing is dus heel gemakkelijk. Voordat je een nieuwe stof toevoegd aan de collectie, laat deze eerst testen. 

Het reinigen van vlekken in leder en stof kwam daarna aan bod. Bas en Henk gaven demonstraties over het op de juiste wijze reinigen. Dat hoef je als fabrikant allemaal niet zelf te kunnen, maar het is wel handig als je het een keer hebt gezien. Daarnaast is het altijd fijn om te weten waar je terecht kunt bij vragen.

Kortom het was een zinvolle dag met leuke deelnemers en interessante sprekers. 

 

 

© 2010 - 2024 LCK Nederland | sitemap | rss